zajecie_pasa_drogowego_projekty

Projekty zajęcia i zabezpieczenia pasa drogowego

Oferujemy wykonanie projektu zabezpieczenia i organizacji ruchu w obrębie prowadzonych robót w pasie drogowymPas drogowy drogi publicznej został zdefiniowany w ustawie o drogach publicznych:

„pas drogowy – wydzielony liniami granicznymi grunt wraz z przestrzenią nad i pod jego powierzchnią, w  którym są zlokalizowane droga oraz obiekty budowlane i urządzenia techniczne związane z prowadzeniem, zabezpieczeniem i obsługą ruchu, a także urządzenia związane z potrzebami zarządzania drogą.”

Zgodnie z w/w ustawą zajęcie pasa drogowego na cele nie związane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem i ochroną dróg wymaga zezwolenia zarządcy drogi, w drodze decyzji administracyjnej.

Wyróżnia się cztery rodzaje zajęć pasa drogowego, w celach:
  1. prowadzenia robót w pasie drogowym;
  2. umieszczania w pasie drogowym urządzeń infrastruktury technicznej niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego;
  3. umieszczania w pasie drogowym obiektów budowlanych niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego oraz reklam;
  4. na prawach wyłączności w celach innych niż wymienione w pkt 1-3.
Prowadzenie robót w pasie drogowym

Prowadzenie robót w pasie drogowym jest poprzedzone:

  1. uzyskaniem odpowiedniej decyzji administracyjnej, zezwalającej na zlokalizowanie w pasie drogowym urządzenia lub obiektu budowlanego, w szczególności:
  2. decyzji zezwalającej lokalizację zjazdu w przypadku wykonywania zjazdu z drogi publicznej
  3. decyzji zezwalającej  na umieszczenie w pasie drogowym obiektów budowlanych lub urządzeń niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego
  4. uzgodnieniem z zarządcą drogi, przed uzyskaniem pozwolenia na budowę, projektu budowlanego obiektu lub urządzenia
  5. uzyskaniem pozwolenia na budowę lub zgłoszenia budowy albo wykonywania robót budowlanych

Opłatę za zajęcie pasa drogowego w celu prowadzenia robót w pasie drogowym ustala się jako iloczyn liczby metrów kwadratowych zajętej powierzchni pasa drogowego, stawki opłaty za zajęcie 1 m2 pasa drogowego i liczby dni zajmowania pasa drogowego, przy czym zajęcie pasa drogowego przez okres krótszy niż 24 godziny jest traktowane jak zajęcie pasa drogowego przez 1 dzień.

Wysokość opłat za zajęcie pasa drogowego
Kategoria drogi Organ ustalający wysokość opłaty
Krajowa (rozporządzenie) Minister Infrastruktury
Wojewódzka (uchwała) Sejmik Województwa
Powiatowa (uchwała) Rada Powiatu
Gminna (uchwała) Rada Gminy
Przy ustalaniu stawek za zajęcie pasa drogowego, uwzględnia się:
  1. kategorię drogi, której pas drogowy zostaje zajęty;
  2. rodzaj elementu zajętego pasa drogowego;
  3. procentową wielkość zajmowanej szerokości jezdni;
  4. rodzaj zajęcia pasa drogowego;
  5. rodzaj urządzenia lub obiektu budowlanego umieszczonego w pasie drogowym.
Maksymalna stawka za zajęcie pasa drogowego
  1. prowadzenie robót w pasie drogowym;
  2. umieszczanie w pasie drogowym obiektów budowlanych niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego oraz reklam;
  3. zajęcie pasa drogowego na prawach wyłączności w celach innych niż wymienione
  4. Droga Krajowa- maksymalnie 10 zł/ dzień (0,20 zł dla obiektów i urządzeń infrastruktury telekomunikacyjnej;
  5. Droga Wojewódzka, Powiatowa i Gminna – maksymalnie 10 zł/ dzień
  6. umieszczanie w pasie drogowym urządzeń infrastruktury technicznej niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego
  7. Droga Krajowa- maksymalnie 200zł/ dzień (20 zł dla obiektów i urządzeń infrastruktury telekomunikacyjnej)
  8. Droga Wojewódzka, Powiatowa i Gminna- maksymalnie 200 zł/ dzień
Kara za zajęcie pasa drogowego bez zezwolenia
Zarządca drogi wymierza w drodze decyzji administracyjnej karę pieniężną w wysokości 10-krotności ustalonej opłaty za zajęcie pasa drogowego za zajęcie pasa:
  1. bez zezwolenia zarządcy drogi,
  2. z przekroczeniem terminu zajęcia określonego w zezwoleniu zarządcy drogi,
  3. o powierzchni większej niż określona w zezwoleniu zarządcy drogi

Termin uiszczenia kary wynosi 14 dni od dnia, w którym decyzja ustalająca ich wysokość stała się ostateczna.