Oferujemy wykonanie projektu zabezpieczenia i organizacji ruchu w obrębie prowadzonych robót w pasie drogowymPas drogowy drogi publicznej został zdefiniowany w ustawie o drogach publicznych:
„pas drogowy – wydzielony liniami granicznymi grunt wraz z przestrzenią nad i pod jego powierzchnią, w którym są zlokalizowane droga oraz obiekty budowlane i urządzenia techniczne związane z prowadzeniem, zabezpieczeniem i obsługą ruchu, a także urządzenia związane z potrzebami zarządzania drogą.”
Zgodnie z w/w ustawą zajęcie pasa drogowego na cele nie związane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem i ochroną dróg wymaga zezwolenia zarządcy drogi, w drodze decyzji administracyjnej.
Wyróżnia się cztery rodzaje zajęć pasa drogowego, w celach:
- prowadzenia robót w pasie drogowym;
- umieszczania w pasie drogowym urządzeń infrastruktury technicznej niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego;
- umieszczania w pasie drogowym obiektów budowlanych niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego oraz reklam;
- na prawach wyłączności w celach innych niż wymienione w pkt 1-3.
Prowadzenie robót w pasie drogowym
Prowadzenie robót w pasie drogowym jest poprzedzone:
- uzyskaniem odpowiedniej decyzji administracyjnej, zezwalającej na zlokalizowanie w pasie drogowym urządzenia lub obiektu budowlanego, w szczególności:
- decyzji zezwalającej lokalizację zjazdu w przypadku wykonywania zjazdu z drogi publicznej
- decyzji zezwalającej na umieszczenie w pasie drogowym obiektów budowlanych lub urządzeń niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego
- uzgodnieniem z zarządcą drogi, przed uzyskaniem pozwolenia na budowę, projektu budowlanego obiektu lub urządzenia
- uzyskaniem pozwolenia na budowę lub zgłoszenia budowy albo wykonywania robót budowlanych
Opłatę za zajęcie pasa drogowego w celu prowadzenia robót w pasie drogowym ustala się jako iloczyn liczby metrów kwadratowych zajętej powierzchni pasa drogowego, stawki opłaty za zajęcie 1 m2 pasa drogowego i liczby dni zajmowania pasa drogowego, przy czym zajęcie pasa drogowego przez okres krótszy niż 24 godziny jest traktowane jak zajęcie pasa drogowego przez 1 dzień.
Wysokość opłat za zajęcie pasa drogowego
Kategoria drogi | Organ ustalający wysokość opłaty |
Krajowa | (rozporządzenie) Minister Infrastruktury |
Wojewódzka | (uchwała) Sejmik Województwa |
Powiatowa | (uchwała) Rada Powiatu |
Gminna | (uchwała) Rada Gminy |
Przy ustalaniu stawek za zajęcie pasa drogowego, uwzględnia się:
- kategorię drogi, której pas drogowy zostaje zajęty;
- rodzaj elementu zajętego pasa drogowego;
- procentową wielkość zajmowanej szerokości jezdni;
- rodzaj zajęcia pasa drogowego;
- rodzaj urządzenia lub obiektu budowlanego umieszczonego w pasie drogowym.
Maksymalna stawka za zajęcie pasa drogowego
- prowadzenie robót w pasie drogowym;
- umieszczanie w pasie drogowym obiektów budowlanych niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego oraz reklam;
- zajęcie pasa drogowego na prawach wyłączności w celach innych niż wymienione
- Droga Krajowa- maksymalnie 10 zł/ dzień (0,20 zł dla obiektów i urządzeń infrastruktury telekomunikacyjnej;
- Droga Wojewódzka, Powiatowa i Gminna – maksymalnie 10 zł/ dzień
- umieszczanie w pasie drogowym urządzeń infrastruktury technicznej niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego
- Droga Krajowa- maksymalnie 200zł/ dzień (20 zł dla obiektów i urządzeń infrastruktury telekomunikacyjnej)
- Droga Wojewódzka, Powiatowa i Gminna- maksymalnie 200 zł/ dzień
Kara za zajęcie pasa drogowego bez zezwolenia
Zarządca drogi wymierza w drodze decyzji administracyjnej karę pieniężną w wysokości 10-krotności ustalonej opłaty za zajęcie pasa drogowego za zajęcie pasa:
- bez zezwolenia zarządcy drogi,
- z przekroczeniem terminu zajęcia określonego w zezwoleniu zarządcy drogi,
- o powierzchni większej niż określona w zezwoleniu zarządcy drogi
Termin uiszczenia kary wynosi 14 dni od dnia, w którym decyzja ustalająca ich wysokość stała się ostateczna.